Flere hundre møtte til informasjonsmøte i Førde, og det var ingen av dem som sa noe der som var positive til ny vei. Dette bør være et tydelig signal til politikerne om hva innbyggerne mener om denne nye veien, skriver Kari Søvik.
Flere hundre møtte til informasjonsmøte i Førde, og det var ingen av dem som sa noe der som var positive til ny vei. Dette bør være et tydelig signal til politikerne om hva innbyggerne mener om denne nye veien, skriver Kari Søvik. FOTO: Thomas Vallestad Drageset

«Til politikerne i Sveio»

Ja, nå har dere politikere fått et stort ansvar som dere bør tenke godt gjennom før dere tar en avgjørelse. Det første dere bør tenke over er om vi virkelig trenger denne veien, og vil dette være bra for innbyggerne og kommunen?

Min mening er at veien på den strekningen det planlegges ny vei for, er mer enn god nok. Nå er den jo også blitt fiksa en god del, og er blitt kjempefin. Trafikken flyter godt, og det er ikke noen tendenser til kø, så hvor er behovet for firefelts vei?

På informasjonsmøtet i Førde ble det sagt at trafikken ville tredobles i løpet av de neste tiåra, så det var derfor. Hvor får de disse tallene fra? Barnehager legges ned fordi det ikke er nok unger, og det må vel bety at barnetallet går ned. Det blir jo eventuelt disse som skal kjøre på den nye veien.

Hva får kommunen igjen for dette store skrittet? Blir det nye arbeidsplasser og flere innbyggere kanskje? Har ikke hørt så mye om hva som blir de positive konsekvensene av dette. Men det finnes derimot mange negative konsekvenser for innbyggerne. Når Statens vegvesen planlegger ny vei tar de åpenbart ikke hensyn til områder der folk bor, bedrifter eller jordbruksareal. De «pløyer» rett gjennom alt dette med alternativene sine, og gir kommunen to alternativer å velge mellom, som begge rammer mange av Sveios innbyggere hardt.

Hvorfor kan ikke veien legges utenom jordbruksareal og bygder? Sveio består av ganske mye uproduktiv utmark som gjerne går rett ved siden av der veien er planlagt. Men utmarka er visst freda for dem. De var jo forplikta til å velge billigste alternativ sa de på informasjonsmøtet. Kan ikke forstå at det blir billigere å løse inn masse hus, eiendommer og jordbruksareal, enn å legge veien på utmarksområder. De må jo også betale for en masse rettssaker i tillegg.

Med den holdningen til å rasere bygder og jordbruksareal som Statens vegvesen åpenbart har, så blir det mange familier, bygder, bønder og bedrifter som blir hardt ramma. Et hus på bygda i Sveio har gjerne ikke samme markedsverdi som et hus som kanskje må kjøpes en annen plass, og det blir kanskje ikke i Sveio disse familiene må bosette seg heller.

Noen må kanskje låne mye penger for å få seg et nytt hus. Har kommunen tomter eller hus til salgs til disse familiene, eller har de planer om å tilrettelegge for dette hvis veien kommer? Hvis familier må flytte til en annen kommune, så gir jo dette tapte skatteinntekter for kommunen.

Det er heller ikke så bra å flytte unger fra et etablert område som de liker seg i, har alle vennene sine, og til en ny plass. Det er ikke like enkelt for alle å finne seg nye venner ein annen plass. I dagens samfunn, der mange både unge og voksne sliter med mye angst og uro ,så bør kanskje politikerne tenke litt ekstra på slike ting før de tar en så stor beslutning på vegne av innbyggerne.

Skoler må kanskje også legges ned, og mange av politikerne i Sveio har jo kjempa hardt for å beholde disse. Er det virkelig verdt å ofre dette for å få veien? Tenk på de ungene som må ta buss kanskje 1 time hver vei, hver dag, for å komme seg på skolen.

Veien vil jo også ha ganske få avkjørsler. Det betyr at mange kanskje må kjøre store omveier for å komme seg til og fra plasser. Veien blir sannsynligvis også bompengefinansiert. Ingen som nevnte det på møtet heller. Dette blir også en stor ekstrautgift for Sveios innbyggere. Siden Sveio har få arbeidsplasser til innbyggerne sine, er det mange som må kjøre et godt stykke for å komme seg på jobb og betaler allerede mye i bompenger i dag. Er dette positivt?

Hva med bensinstasjonen, verksted og alt det andre som er på Haukås? Mange arbeidsplasser her. Har en tenkt på hvordan dette kan løses på best mulig måte? Viktig at dere tenker gjennom slike ting før beslutning tas. Krysset som planlegges på Krossgott bør jo komme i nærheten av bensinstasjonen slik at det blir lett tilgang til bensinstasjonen fra krysset.

Hva med bøndene? Det planlegges vei gjennom driftsbygninger, dyrka mark og beiter. Norge har som mål å bli mer sjølberga på mat. Hvordan skal vi klare det når Staten vegvesen ikke tar hensyn til eksisterende jordbruksdrift?

Stort kryss på Krossgott vil være svært ødeleggende for de som driver jordbruk der. Hele beitet for dyra vil forsvinne i et stort kryss. Her går det også hjort og beiter. Hvor skal den gjøre av seg? Begge kryssene her er omtrent like ødeleggende for jordbruket der.

Ser ein på hele strekket fra Bokn, via Tysvær og gjennom Sveio, vil en se at veien planlegges nesten bare gjennom bygder og jordbruksareal. Hvem er det egentlig som har behov for å kjøre i 110 km/t? Tungtransporten er vel låst på 80 eller 90, og forbruket av diesel og strøm vil gjerne bli høyere med høyere fart, det vil si større utslipp til naturen.

Strøm er jo allerede en mangelvare, og olja skal jo fases ut på sikt. Tenker at vi alle klarer oss med den veien og fartsgrensa som er i dag. Det var mye snakk om bærekraft og miljø på møtet i Førde, men er en slik vei bra for miljøet?

Veien må saltes mye, og dette blir i mengder som er heilt ukjente for oss her i området. Det regner jo mye her, så alt dette saltet vil jo renne ut i naturen og mot vann som finnes over alt her i Sveio. Er dette positivt for miljøet?

Hva med det samfunnsøkonomiske? Det planlegges en vei til en totalkostnad 20 milliardar, og det blir sikkert mye mer når den er ferdig. Er det ikkje bedre å bruke så mye av skattebetalernes penger på å fikse de veiene som allerede finnes her i området? For eksempel europaveien fra Ølen og inn mot Kyrping, men det er visst kjekkere å planlegge nye veier.

Flere hundre møtte til informasjonsmøte i Førde, og det var ingen av dem som sa noe der som var positive til ny vei. Dette bør være et tydelig signal til politikerne om hva innbyggerne mener om denne nye veien. Så dette bør ikke være vanskelig for kommunens politikere. Stem nei til ny vei slik alternativene foreligger nå. For det er egentlig ikke behov for den, og konsekvensene for innbyggerne blir for store.

Tenk på innbyggerne i kommunen og ikke tro at en vei, nesten uten avkjørsler der trafikken suser forbi i 110 km/, vil være positiv for innbyggerne eller kommunen. Det må jo være fantasi å tro at noen vil pendle til Bergen eller Stavanger fra Sveio.

Pass heller på de innbyggerne, jordbruket og bedriftene dere allerede har her i kommunen. Eventuelt kan dere foreslå å legge veien på mest mulig utmark og utenfor bygder, bedrifter og jordbruksarealer. Det er det fullt mulig å få til. Hvis ikke Statens vegvesen klarer dette med så mange rådyre konsulenter de har på jobben, så kan de spørre oss som bor her om hjelp. Vi klarer sikkert å finne en god løsning.

Kari Søvik,
Vågavegen